כְֹּשֶצַּ'יְקוֹבְסְקִי חִבֵּר... [ כשצ'ייקובסקי חיבר ] © ליאורה ברנשטיין כְֹּשֶצַּ'יְקוֹבְסְקִי חִבֵּר בְּעוֹלָם מְפֹאָר וְעֵנוּת נִֹשְמָתוֹ הִלְבִּישׁ בִּכְסוּת שֶׁל צְלִילֵי אַלְמָוֶת בְּרוּסְיָה דְּאָז רַקְדָנִיוֹת עַל קְצָוֹות בְּתִפְאֶרֶת שִׁלּוּב בְּאֲגַם וּבַרְבּוּר, מְכַשֵּׁף וְנָסִיךְ , הַטּוֹב וְהָרַע, חֲלוֹם וּמְצִיאוּת עַל קֶרַח קָפוּא בְּמַעַבְרֵי הַדִּמְיוֹן הוּא בָּנָה אֶת אַרְמוֹן הַבְּדִידוּת. אַךְ בַּלַּיְלָה מִתַּחַת שָׁמַיִם כֵּהִים הִתְנַשְּׂאוּ בַּרְבּוּרי הַבָּר וּפָרְחוּ וְעִמָּם הָהֵיכָל וצִפּוֹרֶת הַצְּלִיל אֶל מֵעֵבֶר לְאֹפֶק כָּסוּף. צַ'יְקוֹבְסְקִי וְרוּסְיָה, כִּפּוֹת עֲגֻלּוֹת שְׁזוּרוֹת בְּזָהָב וּצְלָבִים, תַּהֲלוּכוֹת שֶׁל כְּמָרִים נִֹשְרָכוֹת בָּרְחוֹבוֹת אִיקוֹנִיּוֹת וּמַיִם קְדוֹשִׁים. בֵּיצָה שֶׁל דְּרָקוֹן בְּבִצָּה חָֹשוּכָה, בּוֹקַעַת כָּל אֶלֶף שָׁנִים בְּשַׂר אָדָם וְשַׁלְהֶבֶת תַּחְמֹּס לִמְזוֹנָּהּ תַֹּשִיל עוֹר וּקְלִיפָּה וְתַמְרִיא. שָׁמַעְתִּי, צַ'יְקוֹבְסְקִי, אָהַבְתָּ גְּבָרִים לֹא אָבִין אֶת זוֹ הַתְּכוּנָה הֶהָיִיתָ מַֹשְלִיךְ אֶת כָּל עולמך כְּדֵי לִחְיוֹת עִמָּנוּ קִמְעָה ? הֶהָיִיתָ מוֹחֵק אֲגַם וּבַרְבּוּר כְּדֵי לִֹשְכַּב בְּגָלוּי בִּזְרוֹעוֹת אֲהוּבְךָ ? לָקוּם אֱלֵי בֹּקֶר בְֹּשֶמֶֹש וּתְכוֹל "מַעֲרִיב" וְקָפֶה לְיַד הַמִּטָּה ? מֵעֵבֶר לָאֹפֶק פָּרְחוּ בַּרְבּוּרִים בִּמְהִירוּת הָאוֹר לִשְׁנִיָּיה מַעֲרֶכֶת הַשֶּׁמֶשׁ מִזְּמַן נֶעֶלְמָה וְהֵם פּוֹלְחִים בַּדְּמָמָה. בְּתֶדֶר טָהוֹר מַלְחִין שָׁם צַ'יְקוֹבְסְקִי לִקְהַל חַיְזָרִים מִֹשְתָּאִים בִּצְבִיר כּוֹכָבִים אַנְדְּרוֹמֵדָה - מַמְתִינִים כְּבָר אֲמַרְגָּנִים. רָצִיתִי לוֹמַר לְךָ תּוֹדָה, צַ'יְקוֹבְסְקִי, אוֹ נֵר נְשָׁמָה לְהַדְלִיק עַל רִגְעֵי הַחֶסֶד שֶׁלִי הֶעֱנַקְתָּ כְּשֶׁבָּאתָ לָשִׁיר מוּל עֵינִי. אֲנִי כֹּה רְחוֹקָה, כְּלַוְיָן עֲרִירִי מוּל שֶׁמֶשׁ הַזְּמַן שֶכָּבְתָה וְיָד לְהַגִּיעַ אֶלֶיךָ נִשְׁמֶטֶת וְרַק בִּנְיָר וּמִילָה.