פעמיים בתורה מוזכרת המילה : "מורשה" .
פעם אחת בפרשתנו :
פרשת וארא :
לאמור : "והבאתי אתכם אל הארץ אשר נשאתי את ידי
לתת אותה לאברהם ליצחק וליעקב
ונתתי אותה לכם מורשה אני ה´"
ופעם נוספת בדברים :
"תורה ציווה לנו משה מורשה קהילת יעקב"
[פעם שלישית בנביא יחזקאל]
ובאמת לא ניתן להגיע לשורש מובנה של מילה זו : "מורשה" .
בלוא הבנת הקשר שבין שני המקורות הללו.
אם כן מדוע מצאה לנכון התורה דווקא בשניים אלה בארץ ישראל ובתורת ישראל
לטבוע מטבע לשון מיוחדת ושונה של ירושה.
ולא זאת אף זו יש כאן גם לכאורה
מימד צר אומנם של השוואה בין ה´ - למשה
בפרשתינו בעל התורים, דרך משל ,סבור:
כי מטבע לשון זה של "מורשה" במקום המושג המוכר לנו ירושה
כל זאת באשר מדובר מימלא בדור שיעודו כדימתי המדבר
שלא יזכו להכנס הם עצמם לארץ
כך שהם למעשה מוחזקים רק כמעבירים
כ"מורישים" לכאורה לבניהם את הארץ
אך פירוש זה לא רק שהוא מצמצם את הבטחת ה´
הבטחה שמתחילה בהבטחה לאבות
אינה יכולה להסתיים במורשה במובן הצר
של דור ביניים מסויים
כאילו הדברים נאמרו לכתחילה אך לדור מצרים
אלא שפירוש זה של בעל הטורים לכאורה גם
אין בו כדי להסביר את המקור הנוסף כאמור
שבספר דברים ביחס למשה
וביחס לתורה..
אם כן לעניות דעתנו :הביטוי :"מורשה"
בא לרבות ירושה שמתחדשת תמיד
ובעיקר שמי המוריש אותה חי לעולם
בניגוד ל"ירושה" סתם, שהמוריש מת ומותיר ירושה
מוגדרת ומסויימת. כאן במורשה המוריש חי לעולם
והמתת כ"ירושה" גם הוא "גוף" חי לנצח
ארץ ישראל ותורת ישראל]
עתה נשוב לפרש את מקרורתינו לאור האמור.
ארץ ישראל היא מורשה כי מלך חי וקיים מוריש אותה
והיא על תנאי שנהיה ראויים לה שאם לא כן היא מקיאה אותנו
ולא עוד אלא שאנו זוכים בה גם לפי מעשינו - טיפין טיפין
[אגב ביחזקאל הגויים יבקשו אותה למענם באותו הלשון המיוחדת ולא בכדי של "מורשה"].
וביחס לתורה באותו האופן:
המוריש אותה - משה :
לעולם איננו בחזקת מת
שהרי כל מנהיג דור בכל דור ודור
הוא כמשה והוא גילגולו של משה
ויש לו לכאורה סמכויות כמשה
ובעיקר לחדש כמשה
שכל ספר דברים הוא לא רק :
"משנה תורה", במובן של שינון - חוזר
אלא גם במובן של :"שינוי" ו"עדכון"
[ואכן משה בחומש דברים שינה והוסיף בלוא מעט מצוות ויסודות אחרים]
אם כן תורת ישראל לא שייך לגביה כלל ירושה.
ש"המוריש" מת והניח מה שהניח בלבד
אלא דווקא במובן המשוכלל כאמור של : "מורשה"
ירושה חיה תוססת ומתחדשת תמיד
עם "מוריש" חי למעשה בגילגול אינסופי
והכל למען : "קהילת יעקב"
שיתקיים בהם תמיד ובכל דור
וחי בהם ולא חלילה שימות בהם
במצוות.
והיה אם יש קורא לדברים והיה בהם שביב
של קורת רוח ו/או יישוב הדעת
אנא חמישה לצדקה כי ממנה תוצאות חיים של גאולה
והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם