אין "כהן" אלא "נכה" -באותיות ובמהות
אמר להם הקב"ה לכהנים אינכם אלא "נכים" רעיוניים שכל חסרונם הרוחני של בני ישראל כולם אינו אלא אני מדביק בכם .
 ומכאן ואילך אינכם בהגדרה אלא "נכים" ועליכם עול ההוכחה להוכיח כי מבנה האותיות "נכה" הופך בכם ובידכם לכלל : "כהן"
לפיכך אין לכם כלום בעולם, אלא דווקא לעמול בתיקונם של כלל ישראל ובמיוחד הרחוקים שבהם .
ומתי תהיו בבחינת יוצאים ידי חובה כלפיי [כלפי הקב"ה] כשאתם יוצאים למדבר הפרוץ של "מחוץ למחנה" שנאמר :
"ויצא אל "
ויצא ידי חובת האל
אך
"מחוץ למחנה"
קיום הפונקציה בתוך המחנה היא לכל היותר יציאת עצמך לחברך .
היציאה האמיתית שמובילה לקב"ה היא דווקא על הדרך של החוץ .
של קירוב הרחוקים
ומה מצער כיוםשאך מעט "כהנים" ראויים לתוארם זה
  המצורע הוא אם כן גם בבואתו של הכהן .

 כשיש מצורע  באה לו לעולם, כמין אספקלריה מאירה שבה יביט בה הכהן וימצא בה גם את הרע שלו  את כשלונותיו .

 לכן המושג "מצורע" הוא דו כיווני .

יש לו לכאורה משמעות גם לכהן עצמו. 

 אגב הטיפול במצורע  והסתכלות עמוקה בו ימצא הכהן גם את ה"רע" שלו בבחינת :

 "מצוא - רע 

 ולפיכך יש לפרש את הכתוב שלהן גם הוא באופן דו כיווני:

 "וכיפר עליו הכהן וטהר

 שהביטוי "עליו" מכוון גם לכהן עצמו.

 וכך למעשה נסגר מעגל של הרמוניה לה שואפת התורה תמיד