[ליצירה]
היתה כאן השוואה אחת שלא אהבתי, אבל אני מניחה שהיא באה לתאר הלך רוח אז אבליג.
לקטע עצמו-
כתוב טוב, אבל נראה לי שממש לקראת הסוף- במשפט המוחץ- משהו התפספס. כאילו עוד שניה ו- -
כלום.
אמיתי, אמין, נקודת המבט טובה- זווית קצת שונה, וכואב.
שנזכה לשמוע רק בשורות טובות.
(וקצת טכני- נראה לי שעדיף לכתוב בלי ר"ת, ומספרים-לכתוב במילים).
[ליצירה]
גם אני שואלת אותך- למה?
אם יהודי שגירש את אחיו מביתם שבנו במו ידיהם, ביתם שגדלו בו כל חייהם,
נטש אדמת קודש לידי זרים טמאים,
תקוע רק בשאלת ה"למה?" , אני בדחיפות אתפלל לרפואתו.
הרגשתי אדישות בקטע,ישנוניות.. הבכי לא עוזר אם הוא לא דוחף לפעולה.
קשה לי עם הקטע שכתבת.
ורד.
[ליצירה]
-
תודה על התגובות.
ב"ה הקטע לא אמיתי, בטח ובטח לא עלי. ניסיתי להכנס לראש של חייל, ולכתוב מהזווית הזאת.
אמנם לא הצלחתי לכתוב בתור חייל עם כוחות נפש, שבא וגירש, אלא רק בתור אדם "פרווה" כזה, שגם לפני כן לא היתה לו דעה, וגם עכשיו לא מצליח לקחת את עצמו בידיים. (כנראה פשוט לא הצלחתי להכנס לראש של גירוש מתוך הבנה והזדהות מלאה...)
לכן אתם קצת צודקות בביקורת שלכם.
- מספרים וראשי תיבות- זה בכוונה ככה. זה חייל, זה צבא. הכל טכני.
- לגבי ההשוואה- את צודקת בהחלט, התלבטתי קשות, אבל מאותה סיבה שציינת (וגם בגלל הדמות חלשת האופי של החייל) השארתי אותה.
- ולגבי הסוף שמסתיים באמצע, והחייל שתקוע בשאלת ה"למה?", שוב זה אותו עניין של לבטא אופי חלש, החייל הסמרטוט הזה שעכשיו לא יודע מה לעשות עם עצמו ונתקע לו איפשהו בין לבין...
[ליצירה]
שלום
הקטע חביב ורואים שהוא רוצה להגיד דברים יותר חשובים מבטיחות בדרכים, רק שלא קלטתי מה.
הפריע לי שהמחשבות הן של ילד, או של מפגר- שקולט את העולם בצורה כל כך ראשונית, ובכ"ז המחשבות כתובות בצורה מובנית והגיונית, מסודרת, ואפילו די מגמתית. איפה שמחת חיים, רגשות, ושאר נסיונות באמת להתחבר לנקודת המבט של הילד? (קוראים לזה הזרה- הסתכלות על העולם בדרך חדשה, מנק' מבט חדשות) סליחה על הכבדות,
וחג שמיח באמת!
[ליצירה]
חיפשתי חומר על שבת, ובמקרה ניתקלתי בשיר הזה. הדפסתי ואחרי כמה ימים אמרתי לעצמי: לא, אני לא יכולה להשאיר את זה ככה, אני חייבת להעלות את זה לתגובות... סלח לי עופ...
[ליצירה]
יפה :-)
ביצוע יפה מאוד, הצלחת לדעתי לשחק עם המילים כמו שצריך, כדי להגיד מה שרצית. (זה נשמע פשוט, אבל לפעמים זה מאוד קשה, עשית את זה מצויין!)
ואם כבר התחילו דיון פילוסופי, אז עם המסר עצמו אני לא מסכים. האדם הוא נזר הבריאה, כל העולם נברא בשבילו, זה נכון. אבל מצד שני, כל המציאות היא ע-נ-ק-י-ת, והאדם הוא כ"כ קטן לידה... לא רק מבחינה פיזית, גם באופן רוחני. קשה לראות איך שני הדברים משתלבים, אבל בכ"ז, יש חיבור בין הדברים, והוא לא תמיד לטובת האדם...
[ליצירה]
מצויין
מקורי מאוד!
נראה לי שההבדל בין הפסקאות (אולי לא בכוונה, אבל אם כתבת אותם בזמנים שונים זה די הגיוני...) הוא שהראשונה היא נטו מה שהחתול רואה, ואיך זה מצטייר אצלו, והקטע השני מתאר קודם כל מה קורה שם בצורה אובייקטיבית, ואת זה- איך החתול רואה. (?? אני מקווה שאני הבנתי מה רציתי....)
ומשהו שטיפה הפריע לי- החתול הזה קצת מבין יותר מדי בפוליטיקה, מחשבות מסובכות מדי לחתול. הרשעים, הטובים, המשוגעים, רוצחים אנשים ברחובות, אידאולוגיות וכו'. חתול אמור לראות את המציאות בצורה הכי פרטית שלה, הוא לא מקשר בין כלום.
בכולופן, זה פרט שולי ביחס ליצירה כולה. היא כתובה מצויין ובסה"כ טובה מאוד! :-)
[ליצירה]
דנדוש ויהודית!!
קודם כל לשתיכם (שתיכן? אוי, נשמע כמו מורה ללשון... תסדרו עם זה כמו שזה, נחון?)-
מה שכתבתי על היחס בין האדם למציאות, התכוונתי רק מבחינה רוחנית (כמובן שמבחינה גשמית זה פי אלף בערך, אבל זה בכלל לא היה הנושא...). הרוח של האדם היא ענקית, יכולה להמריא, לרדת, להתפשט, למלא חללים, להגיע לכל מיני מקומות, ולהתחדש בכל פעם, לגלות יעדים חדשים, אבל... (בטון של "אבל" מכריע שכזה) זה כ"כ קטן, כ"כ מזערי, שולי, לא משפיע, ולא מתחיל לגרד מושגים של האמת המחולטת, זאת ששורפת, אובייקטיבית, לא רואה ממטר, חותכת, לא טוב או רע, רק א-מ-ת.
מצטער, עם כל הגדלות של האדם (וזה לא היה בציניות, באמת האדם הוא ענק), הוא נשרף מהאמת, היא לא סופרת אותו, זה מושגים הרבה יותר נעלים מהמציאות שמצטיירת לו בעיניים הפרטיות הקטנות שלו, המציאות החלקית שהוא רואה, כמו שהגדרתם את זה. (לא הצלחתי להבין אם אתם מסכימות עם הנקודה או לא, אז רציתי להבהיר את מה שאני חושב בנושא).
ומכאן לנקודה השניה- בטח שהאמת האובייקטיבית חשובה! עם אמת סובייקטיבית אי אפשר לחיות, זה שקר! אם יש חדר אדום, והמבט שלי ממוקד על סנטימטר כחול בפינה, ואני אומר שמבחינתי החדר כחול, זה רע מאוד! זותומרת, נחון שמבחינת נקודת המבט שלי החדר כחול, נו, מלסות, זה מה שאני רואה, אבל כן צריך להבין, לדעת, ולפעול על פי ידיעה שיש מעבר לזה, שיש פה חדר שכל כולו אדום, ואני רואה 0.001% מהחדר.
השאיפה שלנו היא לאמת האבסולוטית, האובייקטיבית, אי אפשר להכנע ולפעול במציאות על פי שקרים. מה שאנחנו פועלים בעולם (ונחזור לגודל האדם) משפיע על ה-כ-ל, כל פעולה שלנו הכי קטנה לטובה או לרעה משפיעה על המוני דברים, על כל הכיוון של העולם, ואם אדם יפעל על פי מה שנראה לו, האישי, הפרטי, הוא רק יהרוס, הוא לא רואה את כל התמונה, לפעמים הוא רואה בדיוק הפוך! האדם לא חי בוואקום- "אני אעשה מה שאני רואה, מה שאני מרגיש ובא לי, בתוך החצר הפרטית שלי". זה לא הולך ככה. כל פעולה צריכה להיות מתואמת עם התמונה הכללית...
ועכשיו רק לדנדוש-
(יהודית, את גם יכולה לקרוא, זה לא אישי נגדך :-)
לכל יהודי יש 2 נקודות עיקריות. נקודה ראשונה (והמוכרת יותר) זאת הבחירה שלו, כלומר, דברים שנובעים מהחלטה שלו- להניח תפילין, לשמור שבת, או להבדיל, לאכול חזיר עם גבינה בפיתה, ביום כיפור שחל בפסח. זאת נקודה שמשפיעה על ההתנהגות שלו בעולם הזה, וגם על הנקודות הטובות והרעות שיש לו באופן אישי בשמים, ועליהם הוא יצטרך להשפט אחרי 120. יעמידו אותו מול המאזניים, יהיה משפט עם סנגורים, קטגורים, מלאכים, שרפים, וכל החבר'ה שם למעלה, ובסוף יגידו "מוישה- אתה זכאי/חייב" (עם דגש על ה"מוישה" הפרטי).
נקודה שניה היא נקודת הסגולה שלו. לכל יהודי באשר הוא יהודי יש נקודת סגולה (ניצוץ פנימי, נשמה, חלק אלו-ה ממעל, רגש יהודי חם, כל נדרי בבית כנסת בשכונה, קדיש על האבא, אזכרה לסבא, או איך שלא תקראי לזה). לפעמים היא גלויה יותר ולפעמים היא גלויה פחות, זה תלוי בכל מיני דברים, אבל באופן כללי, יש לו "דרגת חיים" אחת מעל. כמו שיש הבדל בין צומח לחי, בין חי למדבר, ככה גם בין מדבר ליהודי. (לא, לא, תרגעו, זה לא אומר שומדבר על קשר בין גוי לבהמה ביחס ליהודי! פשוט מבחינה רוחנית, יש הבדל מהותי בין יהודי לגוי, זה הכל). את הדרגה הזאת יש לכל יהודי, בעצם היותו יהודי- לא חשוב כמה הוא התנצר, התאסלם, מצידי שיהיה האפיפיור, ושלא יאכל צ'ולנט בשבת- אם אמא שלו יהודיה, יש לו מדרגת חיים שונה, עליונה- "יהודי".
עכשיו, המושג "עם ישראל", בתור מושג, ולא בתור "מוישה, המשפחה והשכנים", או "כל תושבי ארץ ישראל", ואפילו לא "כל היהודים" ,אלא מושג רוחני נעלה, מציאות בפני עצמה, שנקרא "עם ישראל"- זאת המציאות שנועדה לקדם את העולם, "לתקן עולם במלכות ש-די", להביא אותו אל המגמה, התכלית, אחרית הימים, ימות המשיח. עצם זה שיש יהודים בעולם, שיש קיום לנצח הזה, שנקרא "עם ישראל"- הוא מועיל, משפיע, כל העולם מתקים בזכותו- כל רגע ורגע, הוא זה שמחייה את העולם. אנחנו יכולים להפוך את העולם ליותר טוב או פחות טוב בכח הבחירה שלנו, אבל את כח הסגולה לא ניתן לשנות. את הפוטנציאל העצום הזה, הכח הטמון במושג "עם ישראל", אי אפשר לשנות. יכול להיות שקיומו של מוישה שלנו מזיק מבחינה פרקטית, מעשית. הבנאדם פשוט עושה עבירות על ימין ועל שמאל, ועוד בכוונה, כדי לעשות דווקא. חבל, הוא מזיק ומקלקל את המציאות. אבל את הערך של הסגולה שלו, של האידאל שלו, של המקום שלו בכלל ישראל- את זה הוא לא יכול לפגום, והוא נותן לזה עוצמה, אם הוא רוצה ואם הוא לא רוצה. ככה זה, לא תלוי בבחירה הפרטית שלו. לכן אם אני מקיים אותו- אני עוזר לכל העולם כולו, ואם אני הורג אותו ח"ו- אני מזיק לכל העולם כולו.
אני לא אהרוג עכשיו את מוישה, נחון? לכאורה, למה לא? הרי מה זה חיים של בנאדם אחד, פרטי וקטן, מול נצח הנצחים של כל העולם כולו לאורך כל הדורות העתידים? אבל אומרים לי חז"ל- אם הרגת אותו, הרגת את כל העולם. לא, לא הצלת, רק הרסת. פגמת במושג של כלל ישראל, עם ישראל, נצח ישראל, החלשת את הכח. הסגולה של מוישה, שעזרה לנו עד עכשיו, כבר לא עוזרת לנו.
"אנו מתירים להתפלל עם העבריינים", גם להם יש חלק בעולם הבא- "ועמך כולם צדיקים, לעולם ירשו ארץ"!
[ליצירה]
מצד אחד... ומצד שני...
מצד אחד מה שאמרו פה די נכון...
אבל מצד שני, גם מה שהאחרים אמרו הוא די נחון...
המתמטיקה שנלמדת ומצטיירת בשיעורים, ב"חומר" לבגרות, היא באמת כבולה לנוסחאות, לכללים נוקשים של הוכחות, ולא נותנת יותר מדי מרחב.
אבל לדעתי אם מסתכלים על המתמטיקה בצורה רחבה, מרחוק, אפשר לראות דברים נפלאים ממש. ואני לא מדבר על איזה הוכחה שהכל מתשלב בסוף. זה יותר מזה, יש המון מרחב, המון צורך בדמיון, יצירתיות, וזה יכול בקלות להפוך למקצוע הומני ברמות האלה...
הבעיה היא שאת זה לא מלמדים. זה מין חוש כזה, זה אינטואיציה- כמעט כל המתמטיקאים עבדו בצורה ראשונית על אינטואיציה, וככה נוצרו הפריצות הגדולות. זה דרך חשיבה שחייבת לחרוג מהמסגרת שמוצגת בשיעורים.
אולי בגלל זה השיעורים שנואים, למרות שלפעמים המתמטיקה אהובה...
והיצירה עצמה נחמדה מאוד :-) במחברות שלי הציורים (או בד"כ הקישקושים) השתדלו למלא כל פינה פנויה, ככה שהם הקיפו את הכתוב מסביב, ואז באמת נהיה לא נעים לקרוא את הביפנוכו, כי הכל סגור כזה, וחשוך...
אבל במילא אפ'חד לא קרא את זה אח"כ, זה רק הלך לפח, אז לא משנה...
יוווווווו, מחברות.... נוסטלגיה.... :-)